Tysk fly har landet på Haugavågen

Tysk jagarfly måtte nødlande på Haugavågen

Kilde alle bilder i dette innlegget : Øystein Østensjø

Bf-109E på Karmøy1

Bildet er ifra Haugavågen 1941

Bf-109E på Karmøy

Bildet er ifra Haugavågen 1941

Erling Vikshåland forteller :

Ein Sundag føremiddag vinteren 1941 (16.02.1941) naudlanda eit Tysk jagarfly på Haugavågen, som då var islagt etter lang tid med frost.

Flyet var av typen Messerschmitt BF 109 E-3 og fekk motorvanskar over Visneslandet og landa deretter på buken ved Landanes.

Flyet enda ferda si ved eit lite skjer på Ner-Haugo. Piloten tok seg
ut av maskina utan skade.

Olaf Vikshåland og eg var dei første på staden. Olaf hadde fleire år bak seg i USA og han spurte »Do you Speak English ?»-Flyvaren berre rista på hovudet og gjekk mot land.

Seinare i veka vart flyet reparert. Dei la store puter under vengjene, fylde dei med
fylde dei med trykkluft og dro så ut hjula. Med ny propell og reparerte hjul tok det så av mot Sola flyplass.

Hundrevis av folk på Nord-Karmøy tok flyet i augesyn i dei fine vinterdagane vi hadde då.

a-41_temsulasambu_widowitz1abschuss_10sept41_lista

Bildet overfor er tatt på Sola etter nødlandingen og viser piloten.

»Haugavågen-flyets»  historikk :

Kilde tekst nedenfor : Øystein Østensjø

Flyet, en Messerschmitt Bf 109E-3 Werke nr 1623, har sin historie i både I./JG 76 og
II./JG 54 før det kom til I./JG 77.

Flyet var i I./JG 76 med i Polen i 1939/40, og i 1940 Frankrike i II./JG 54, der flyet deltok i Battle of Britain frem til minimum august 1940.

Deretter endte det opp i Norge som Hvit 1, i I./JG 77 på Sola. Flyet bar sterkt preg av at det var velbrukt. Diverse deler var skiftet ut og den ble delvis lakkert om da den kom til Norge.

Etter at den hadde gjort tjeneste i I./JG 77 havnet flyet på Østfronten og der gikk det tapt som Jabo (jagerbomber) på Østfronten i 1942, nærmere bestemt i I./Schl.G.1.

Flyet var på veg fra Herdla til Sola da det buklandet på isen (med hjulene inne), noe som både bilder og skader på propellen viser. Propellen var bøyd og hadde laget tydelige merker i isen under nødlandingen. Motoren var ikke skadet.

Flyet ble løftet opp ved hjelp av luftputer for å få ut hjulene Propellen ble byttet med en ny. To gutter satt på halen av flyet, som motvekt, for å holde halen på flyet nede under operasjonen. Den ene gutten het Thor Thorsen, og var født i 1926.
Etter at flyet var reparert og tilbake i flydyktig stand, tok piloten av på isen og landet kort tid etter på Sola.

I henhold til Luftwaffe’s liste over havarier og uhell i Norge og Nord-Finland for 1941. nødlandet Werke nr 1623 den 16. feb. 1941. Flygningen var ikke operativ og nødlandingen skjedde pga bensinmangel. Piloten ble ikke skadet , og skadene på flyet klassifisert til 15 %.

Roy Magne Mo er interessert i flyhistorie og funnet ut at flyverens navn var:                          Lt.,  Wulf-Dieter Widowitz

Det tyske jagerflyet ble stående i området innringet med blå farve
på bildet overfor – etter nødlandingen.

Kilde : ErV

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.