Da bilen kom til gards

Da bilen kom til gards

Innlegg : Erling Vikshåland 22.09.2017

I 1920 årene kunne en påtreffe biler av ymse utgaver i bynære strøk.
ute på ‘’landet’’ var de sjeldnere.
På garden Vikshåland slo John Hauge (tidligere Vikshålandsveien 61)
og Henning Larsen (bruksnummer 5)  seg sammen og kjøpte en om lag
10 år gammel Ford A modell. Dette hendte i midten av trettiårene.

Bilde overfor Ford A modell  (dette bilde er hentet ifra nettet og viser ikke den omtale
bilen i dette innlegget)

Hva prisen var vites ikke men dette må ha vært en stor investering.
Bilene på denne tiden var på langt nær så driftsikre som dagens….
Ved start måtte den sveives i gang.Tenningen måtte da reguleres, ved ett
tilfelle slo den tilbake og ‘’sveiveren’’ – en unggutt fikk fingeren nesten
klemt av mot støtfangeren foran.

John passet på å sjekke det mekaniske på Forden, så langt kunnskapen
strakk til. Bilmekanikere fantes ikke på ‘’landet’’ den gang.
Siste utvei var en maskinist på Salhusfergen som var av den
villige sorten.
(Salhusfergen  hadde en 25 HK bensinmotor som maskinisten hadde ansvaret for)

En dag fant John ut at det hjalp å gi forgasseren litt ekstra bensin, Det kalte de å ‘’dramme’’. –
en stor flaske til dette bruket ,var nå tom, og undertegnede tok vegen mot bensinhandler
Gaustad på Dalen (Utvik) for påfyll. (literprisen var 24 øre den gang).

Det viste seg at bilen nektet å starte og John måtte be om hjelp
til å skyve bilen opp bakken til nabogarden Ner-Hauge.
Som yngstemann og anntatt lettest i vekt ble jeg plassert bak rattet.
På toppen overtok eieren for så å renne den ned.
Forden responderte – tok start og snart sto den atter plassert
utenfor huset på vanlig sted.

John Hauge solgte senere Forden og kjøpte en nyere modell Nash
for så å starte  med drosjekjøring.
John var ett petimeter , han møtte sine kunder presis og med blankpusset
bil.

Bilen overfor er ikke den omtalte i dette innlegget –serie & modell kan være feil – så bildet
er bare en illustrasjon inntil  mere info er på plass.

Buss – bussruter Vikshåland (ikke ferdig pr. september 2020)

Kjenner foreløpig ikke til når bussruta over Vikshåland starta – heller ikke når den utgikk antatt 1985?? – får hjelp til å finne utav dette Svein Emil Stueland

Sommeren 2020 var buss i rute – igjen å se på Vikshålandsveien (ca 35 år siden sist)  denne gang iform av veteranbuss

Sjåførene som i sommer (2020) har kjørt veteranbussen i rute Haugesund – Avaldsneskjerka – Visnes – Haugesund er  :

Info nedenfor : Svein Emil Stueland

Roger Huseby (bussfører fra tiden med NSB Bilruter/Nettbuss og nå hos Tide Buss A/S)
Anne Marie Topnes (også bussfører fra tiden med Haugaland Billag og Tide Buss A/S)
Svein Egil Spångberg (tidl. bussfører i Haugaland Billag, sjåfør i Posten og ellers på storbil)
Helge Sørhus (som også har traktert buss på deltid i Tide Buss A/S, nå Vy Buss A/S)
Svein Emil Stueland (undertegnede som har vært bussfører på heltid i mange år, nå hos Vy Buss A/S)

Utenom disse som her er nevnt, er der noen som har bistått på enkelte dager og dermed fått rutene opp og gå når den skulle.

Rutetider for veteranbussen :

Vikshålandsveien

På 1800-tallet leverte bøndene på Vikshåland melk til meieriet i Visnes og påtok seg da arbeidet med å oppgradere veien gjennom gården. (fra nedre Hauge til Lande i Avaldsnes ).

Veiene var smale og krokete og ofte med dype hjulspor etter kjerre og hest.

Omkring  2. verdenskrig (usikker datering) ble det satt opp ett skilt med teksten :STENGT FOR BIL  –  dette skiltet måtte særlig hentes frem i forbindelse med teleløsning, tidlig vår – Dette skiltet ble satt opp i nærhet av nåværende Vikshålandskrysset og fortalte at vikshålandsveien ikke var farbar med motorvogn.

Først etter 2. verdenskrig kunne man kjøre denne vegen med f.eks en lastebil.

Melkeproduksjon

På 1800-tallet leverte bøndene på Vikshåland melk til meieriet i Visnes og påtok seg da arbeidet med å oppgradere veien gjennom gården. (fra nedre Hauge til Lande i Avaldsnes )

Den første traktoren på Vikshåland

Første traktoren i bruk på Vikshålandsgarden
var en Massey Ferguson kalt Gråtass.
Denne traktoren ble kjøpt ca 1948 av Per B. Hauge –
Traktoren ble leiet inn på timebasis av gardbrukere
på Vikshåland.

Bilde av den første traktoren på Vikshålandsgarden
Per Hauge sitter på sin nyinnkjøpte traktor.  Edvin Hauge & nabo Svein Hauge er tilskuere
Foto : Erling Vikshåland (Bildet tatt ca 1950)

Bilde av den første stasjonære traktoren på Vikshåland ?

Den første stasjonære traktoren på Vikshålandsgarden
er enten en 2 hjuls traktor – merke : XXX
eier var Henning Larsen denne traktoren ble kjøpt inn ca 1960- 1965

Eller .. Porsche traktoren på bildet overfor
Eier : Olaf  Vikshåland – Odd Inge Vikshåland  styrer traktoren.
Foto:
Bildet er hentet ifra Leif Håvard Lundø Vikshåland’s fotoalbum

Den første motorsykkel/moped på Vikshåland

Den første mopeden/motorsykkelen på Vikshåland
var en 48 ccm xxx moped – denne kunne leies
av Vikshålandsbuen for en billig penge.

En kunne velge mellom 2 turalternativer.
tur alternativ 1.
Strekningen Vikshålandsgarden – postveien/Torvastad veien t/r
Kostnad : 25 øre

tur alternativ 2.
Strekningen Vikshålandsgarden – Stange t/r
Kostnad : 50 øre

Eier av denne mopeden var : Kristian Torvestad
turene kunne du ta rett før 2.verdenskrig – 1939
Kristian satt bakpå mens den lykkelige føreren satte avgårde
hjelm var det ingen som brukte på den tiden.

Den første stasjonære moped/motorsykkel på Vikshålandsgarden :
P.V hadde en Tempolett moped & Sven Vikshåland hadde en XXX moped
Disse mopedene ble kjøpt inn tidlig 1960- tallet (usikker på dateringen her)

Den første sykkelen på Vikshålandsgarden

Den første sykkelen kom til Vikshåland ca 1935 eier var
Martha Vikshåland.

Felgene på denne sykkelen var av tre – en gang denne
sykkelen ble lånt bort var låntaker uheldig og traff
en stein med påfølgende skade : ett stykke av trefelgen
ble flerret bort.

Sykkelen til Martha var ikke så ulik denne Diamantsykkelen ifra 1932

Den første radioen på Vikshåland :

Den første radioen på Vikshåland kom hit i 1938 – denne radioen kostet
120 kroner eier var H.L.
I starten ble radioene kalt folkemottakere.

Samme året og 1939 gikk også flere av naboene til innkjøp av
radioapparat.

I 1941 ble radioene levert inn

Det første aluminiumsprodukt på Vikshåland :

Høyang reiste rundt og reklamerte for sine produkter – i den
sammenheng ble det arrangert en trekning hvor O.V. ble vinner
av en bøtte i aluminium – dette var før 2.verdenskrig (antatt år 1937′)

Elektrisitet :

Elektrisiteten kom til garden i 1920-årene – kommer med mere info om dette

TV :

Den første TV’en på Vikshåland kom hit i 1959 eller 1960 – tidligst ute
var husnummer 75

Farve TV :

Den første farve TV’en på Vikshåland kom hit i ca 1973.Eierne fikk
de kommende dagene mye besøk av sine sambygdinger.
tidligst ute var husnummer 75

Vaskemaskin :

Evalet eller scharf ca 1957 (tekst ikke ferdig pr. 26.05.2019)

Telefon :

Telefonen kom til Vikshålandsgarden først etter 2. verdenskrig
Først ute var husnummer 74 litt etter husnummer 63.

           Kommunikasjon før telefonen kom til gards 

  1. Kommunikasjon over Vikshålandsgarden

Denne formen for kommunikasjon foregikk  mot slutten av 1920-årene

Hensikten var å forsikre seg om hvor barna befant seg – og foregikk omtrent slik :

Da to barn ifra garden Nedre-Hauge (Torvastad) skulle forlate hjemmet for å gå på besøk til Landegarden (Avaldsnes) , ble det hengt opp et hvitt håndkle på klesnora som var plassert i søreveggen på huset  (Det var avtalt at barna skulle komme denne dagen)

Ifra hjemmet på  Nedre-Hauge kunne en se over til Landegarden  og følge med på når barna var fremme på Landegarden.                                              Idet barna var fremme ble det  hengt opp ett tilsvarende hvitt håndkle        på klesnora der –samtidig som håndkle på Nedre- Hauge ble tatt bort
ifra klesnora.

På lande hang det hvite håndkleet helt til ungene starta på hjemturen etter besøket.

Vel hjemme igjen på Hauge ble håndkle hengt opp igjen på nytt – slik at slekta på Lande kunne se at ungene var kommet hjem.

Tekstkilde overfor : B.S.H.

2. På vei til mølla

Når Kristian ifra Dale garden på Torvastad skulle  kjøre med korn til Karmlund mølle for å males til mel, var hans kone Kirstine med på kjerra – da de kom til Vikshålandskrysset på gaden Nedre- Hauge satte de av 2 kryss i veiens skulder.

Meningen med dette var at Kirstine, som i mellomtiden var på besøk hos sin mor her på Vikshåland, skulle vite om Kristian hadde passert da besøket hennes på Vikshålandsgarden var over – Hvis Kristian hadde hoppet av hestekjerra og visket vekk kryssene med foten – var det ikke nødvendig for Kirtsine å vente på hesteskyss hjem – da fikk apostlenes hester fikse resten.

Tekstkilde overfor : Erling Vikshåland

Kaos på Vikshålandsveien

Bildet nedenfor er tatt 31.05.2021 og viser kaos på Vikshålandsveien. Årsaken var to bilkollisjoner  i nærhet til rundkjøringen ved Bø ungdomsskole . Trafikken skal visstnok ha blitt dirigert over Vikshålandsveien  med påfølgende stans i trafikken – det tok flere timer før  køen hadde løst seg  – ingen ble skadd i de nevnte bilulykkene.

Kaos på Vikshålandsveien   Foto : Signe Lise Bjelland              Vikshålandsveien er pr. 2021 ikke tilpassset stor trafikk i begge kjøreretninger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.